سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی گرافیک

 

 

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین ، هنر ارتباط بصری با مخاطب است که از طریق واژه‌ها، تصاویر و ایده‌ها اطلاعاتی را منتقل کند. رشته پر رمز و راز طراحی گرافیک در همه محیط‌ها با همه سلائق برای خود جایی باز کرده و در ارتباط با صنعت نیز به هنرنمایی پرداخته است. گرافیک زبان تصویری است. استفاده از علائم، سمبل‌ها، خطوط، منحنی‌ها و نماد‌ها در کنار رنگ‌های موزون و حساب شده دنیایی از حرف و معنا را در خود جای داده است .
یک طراح گرافیک باید بداند چگونه با خلق و ساماندهی یک سلسله عوامل تصویری، مفهوم و پیام خاصی را در جهت هدفی مشخص بیان کرده و در مخاطب تاثیر مورد نظر را ایجاد کند. برای این منظور، هنرمند ابتدا باید درک مناسبی از کلیت کار و اطلاعات پیام پیدا کند، سپس نقشه کار را طراحی کرده و در نهایت راه حلی تصویری با کمک ایده، تصاویر، فرم‌ها، رنگ‌ها و نوشته‌ها برای رساندن پیام ارائه دهد. غیر از آن، شاخص‌های مهمی چون بررسی و تحلیل مخاطبان از لحاظ گروه‌های سنی، جنسیتی و… نیز نقش مهمی در طراحی یک اثر گرافیکی ایفا می‌کند.

نکات کلیدی در طراحی گرافیک

در طراحی گرافیک عوامل مهمی چون ایده‌پردازی، خلاقیت و جذابیت، نقش مهمی ایفا می‌کنند. بخش ایده یعنی پیدا کردن فکری که بتواند محتوا را به خلاصه‌ترین شکل بیان کند. درست مانند اینکه یک کتاب یا فیلم در یک جمله تعریف شود، به شکلی که نتواند خلاصه‌تر از آن باشد ولی تا حد امکان تمام داستان را هم بیان کند. هرچه ایده با محتوا، پیام و هدف مرتبط باشد، احتمال خاص بودن ایده زیادتر می‌شود. ایده علاوه بر داشتن محتوای خاص باید درک مخاطب را نیز در نظر بگیرد.
خلاقیت نیز به این معناست که چیزی بوجود آید که پیش از آن وجود نداشته است. در یک کار گرافیگ دیزاینی، عمل خلاقانه می‌تواند در ارائه ایده، انتخاب سمبل‌ها، تصاویر و اشکال به کار رود و راه حل‌هایی که تا به حال انجام نشده و ناب‌اند ارائه شود.
اما اولین گام در راه طراحی گرافیک ایجاد جذابیت برای مخاطب است. یعنی یک گرافیست قبل از هر کار باید توانایی ایجاد کشش اولیه برای ارتباط با بیننده اثرش را داشته باشد. جذاب کردن یک اثر هم می‌تواند از طریق ترفندهای گرافیکی و ابداعات بصری و هم از طریق ایده و محتوای ناب بوجود آید.

https://bit.ly/2IEEIrY